Entering 'HELANG' territory at your own risk.

'BACA-lah Dengan Nama Tuhanmu Yang Maha Tinggi..'

Allah s.w.t. berfirman mafhumnya: "Wahai orang yang beriman, bertakwalah kalian kepada Allah dengan sebenar -benar taqwa, dan janganlah kamu mati kecuali kamu dalam keadaan Muslim." ( Surah Ali 'Imran : 102 )


" JIHAD YANG PALING UTAMA IALAH (MENYAMPAI) KATA-KATA BENAR DIHADAPAN PEMIMPIN YANG MENYELEWENG ".
(Riwayat At-Turmizi & Ibnu Majah)


“Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang membuat zalim nanti kamu akan disambar oleh api neraka sedangkan kamu tiada sebarang penolong pun selain dari Allah. kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan”
(Surah Hud: 113)

"Manusia ketika di dunia semuanya tidur (lalai), bila mati baru mereka terjaga (tersedar)." ( Sayidina 'Ali r.a.)

"Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasullulah s.a.w. bersabda yang bermaksud; "Tuhan kita turun pada setiap malam ke langit dunia ketika tersisa sepertiga malam terakhir dan berfirman, 'Sesiapa yang berdoa kepada-Ku maka Aku memenuhinya. Sesiapa yang memohon kepada-Ku maka Aku akan memenuhinya. Sesiapa yang meminta ampun maka Aku mengampuninya.'"
( Hadis Qudsi Riwayat al-Bukhari, Muslim, AbuDaud dan lain-lain.)

Tuesday, August 31, 2010

'KHALIFA' SUNTIK DANA UNTUK HESA

Oleh IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my

Hasil minyak di perairan negeri Kelantan melayakkan negeri itu untuk memperolehi royalti sebanyak 5 peratus daripada Petronas. Namun hingga kini rakyat negeri Kelantan dinafikan hak mereka oleh Barisan Nasional yang sengaja menyekat pembayaran tersebut.

Lain pula ceritanya di Kedah, hasil jualan minyak pelincir menjadi rezeki buat institusi pendidikan Islam yang bernaung di bawah Unit Hal Ehwal Sekolah Agama (HESA) kelolaan Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah.



Peranan itu dirintis Khalifa Lube Enterprise; syarikat kendalian Dewan Pemuda PAS Kawasan Merbok yang memperuntukkan bahagian khas dari hasil jualan minyak pelincir tersebut untuk disumbangkan kepada HESA.

Syarikat tersebut mengeluarkan minyak pelincir menggunakan jenama sendiri iaitu ‘Khalifa’ yang secara rasminya telah berada dipasaran sejak November tahun lalu.

Menurut Ketua Pemuda PAS Kedah, Ustaz Ahmad Yahaya, sumbangan Khalifa itu amat bererti kepada sekolah agama di bawah HESA.

“Khalifah telah hilang dari atas muka bumi sejak tahun 1924 dahulu. Tetapi hari ini Dewan Pemuda PAS Merbok telah berjasa mengembalikan ‘Khalifa’ di atas muka bumi,” ungkap beliau penuh simbolik sebagai memuji usaha itu ketika Majlis Sumbangan Ramadan di Amanjaya pada 8 Ogos lalu.

Maklumnya, HESA juga giat membangunkan dana sendiri melalui penubuhan Koperasi HESA Kedah Berhad dengan menjalankan projek perniagaan dan perkhidmatan yang turut melibatkan kerjasama dari syarikat seperti Khalifa.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Khalifa, Mohd Fadli Abdullah berkata, industri minyak pelincir sebenarnya mendatangkan pendapatan yang amat lumayan.

Namun realiti yang berlaku ujarnya, hampir semua syarikat kecil Bumiputera-Muslim gulung tikar selepas tiga bulan beroperasi.

Oleh itu katanya, kemampuan Khalifa mengembangkan produk dan jualannya hingga kini sememangnya mengejutkan para pesaing.

Rahsianya jelas Fadli, adalah dari semangat amal jamaie dengan mengorbankan tenaga dan masa untuk terlibat melakukan sendiri kerja-kerja pemprosesan produk.

“Bahkan ada kawan kita bagi lori dia untuk ulang-alik dan pengangkutan. Semua ini keberkatan rezeki,” ujar beliau yang juga Pengerusi Lajnah Ekonomi Pemuda PAS Merbok.

Sempena majlis itu, Ustaz Ahmad yang juga Duta Produk Khalifa turut melancarkan dua produk terbaru Khalifa iaitu pelincir sintetik sepenuhnya (fully synthetic) dan bendalir transmisi manual.

Manakala Fadli telah menyampaikan cek dari bahagian hasil jualan yang diperuntukkan kepada HESA.

PAS Kawasan dari seluruh negara khususnya Dewan Pemuda dipelawa untuk terlibat memasarkan produk berkenaan dan meluaskan penggunaannya di kalangan ahli PAS. Mereka yang berminat boleh mendapatkan keterangan lanjut dari Mohd Fadli dengan menghubungi talian 013-432 8824.

No comments: