Entering 'HELANG' territory at your own risk.

'BACA-lah Dengan Nama Tuhanmu Yang Maha Tinggi..'

Allah s.w.t. berfirman mafhumnya: "Wahai orang yang beriman, bertakwalah kalian kepada Allah dengan sebenar -benar taqwa, dan janganlah kamu mati kecuali kamu dalam keadaan Muslim." ( Surah Ali 'Imran : 102 )


" JIHAD YANG PALING UTAMA IALAH (MENYAMPAI) KATA-KATA BENAR DIHADAPAN PEMIMPIN YANG MENYELEWENG ".
(Riwayat At-Turmizi & Ibnu Majah)


“Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang membuat zalim nanti kamu akan disambar oleh api neraka sedangkan kamu tiada sebarang penolong pun selain dari Allah. kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan”
(Surah Hud: 113)

"Manusia ketika di dunia semuanya tidur (lalai), bila mati baru mereka terjaga (tersedar)." ( Sayidina 'Ali r.a.)

"Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasullulah s.a.w. bersabda yang bermaksud; "Tuhan kita turun pada setiap malam ke langit dunia ketika tersisa sepertiga malam terakhir dan berfirman, 'Sesiapa yang berdoa kepada-Ku maka Aku memenuhinya. Sesiapa yang memohon kepada-Ku maka Aku akan memenuhinya. Sesiapa yang meminta ampun maka Aku mengampuninya.'"
( Hadis Qudsi Riwayat al-Bukhari, Muslim, AbuDaud dan lain-lain.)

Tuesday, August 31, 2010

Kerajaan Kedah memperuntukkan RM590,000 bantu lanjut pelajaran


ALOR SETAR - Kerajaan Kedah memperuntukkan RM590,000 kepada lebih 2,200 pelajar yang melanjutkan pelajaran ke Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) tahun ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Darul Aman, Lee Guan Aik berkata, daripada jumlah itu, sebanyak RM45,200 diagihkan kepada 117 pelajar di kawasan DUN Kota Darul Aman.

“Seramai 109 pelajar Ijazah menerima wang sagu hati RM400 manakala lapan pelajar Diploma menerima sumbangan RM200. Sumbangan ini adalah duit poket daripada Kerajaan Negeri yang disalurkan kepada pelajar miskin menerusi wakil rakyat masing-masing,” katanya, selepas menyerahkan sumbangan kepada pelajar IPT di pejabat DAP Kedah.

Guan Aik yang juga Pengerusi DAP Kedah/Perlis berkata, sumbangan ini melibatkan semua kaum tanpa batasan politik bagi meringankan beban keluarga pelajar terbabit.

“Agihan ini adalah peringkat permulaan setelah pertama kali dilaksanakan di negeri ini. Inilah dasar Pakatan Rakyat (PR) yang mahu mensejahterakan rakyat walaupun Kerajaan Negeri mempunyai sumber kewangan terhad,” katanya.

Menurutnya, berkat usaha Kerajaan PR yang berjaya mengurangkan ketirisan kewangan dalam pentadbiran sejak mengambil alih pemerintahan, hasil penjimatan diagihkan semula untuk kebajikan rakyat.

“Namun saya kesal sebab masih ada dakyah yang dilemparkan oleh pihak tidak bertanggungjawab kononnya Kerajaan Negeri tidak prihatin dengan rakyat miskin, malah menuduh kita bersikap kejam dalam isu-isu tertentu,” katanya.

Guan Aik berkata, walaupun dicemuh, pihaknya yakin isu yang sengaja ditimbulkan itu untuk memburuk-burukkan pemimpin Pakatan Rakyat tidak berjaya mempengaruhi rakyat.

Pada majlis sama, sebanyak 14 surau/masjid di kawasan DUN Kota Darul Aman menerima sumbangan Ramadan sebanyak RM300 daripada Kerajaan Negeri.

No comments: