Entering 'HELANG' territory at your own risk.

'BACA-lah Dengan Nama Tuhanmu Yang Maha Tinggi..'

Allah s.w.t. berfirman mafhumnya: "Wahai orang yang beriman, bertakwalah kalian kepada Allah dengan sebenar -benar taqwa, dan janganlah kamu mati kecuali kamu dalam keadaan Muslim." ( Surah Ali 'Imran : 102 )


" JIHAD YANG PALING UTAMA IALAH (MENYAMPAI) KATA-KATA BENAR DIHADAPAN PEMIMPIN YANG MENYELEWENG ".
(Riwayat At-Turmizi & Ibnu Majah)


“Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang membuat zalim nanti kamu akan disambar oleh api neraka sedangkan kamu tiada sebarang penolong pun selain dari Allah. kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan”
(Surah Hud: 113)

"Manusia ketika di dunia semuanya tidur (lalai), bila mati baru mereka terjaga (tersedar)." ( Sayidina 'Ali r.a.)

"Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasullulah s.a.w. bersabda yang bermaksud; "Tuhan kita turun pada setiap malam ke langit dunia ketika tersisa sepertiga malam terakhir dan berfirman, 'Sesiapa yang berdoa kepada-Ku maka Aku memenuhinya. Sesiapa yang memohon kepada-Ku maka Aku akan memenuhinya. Sesiapa yang meminta ampun maka Aku mengampuninya.'"
( Hadis Qudsi Riwayat al-Bukhari, Muslim, AbuDaud dan lain-lain.)

Sunday, October 10, 2010

AYAQ – Geybang Kopi Tiam.


“Bangau..Oo..Bangau…Mengapa engkau kurus..?”, lagu rakyat ini cukup di-ingati dari generasi ke generasi.Lirik lagu yang berupa sindiran dan nasihat sebati dengan kehidupan masyarakat Melayu  khususnya. Ini lah sikap masyarakat Melayu yang membantutkan pembangunan dan kemajuan dalam apa bidang sekali pun samada bersifat jasmaniah serta rohaniah. Bukan butir punca untuk menyelesaikan permasalahan dan kata sepakat untuk kebaikan bersama yang dibahasi, acara bersilang telunjuk yang dighairahi.

Di layar politik tidak terkecuali, parti-parti yang berteraskan Melayu juga terbawa-bawa ‘berkaraoke’  mewarnai watak dan babak politik kepartian mereka. ‘Pepatung’ politik Melayu ‘berdendang’ bersilang telunjuk bagai ‘irama dan lagu’, usahkan bersilang, berkerat telunjuk pun bisa..! Lawak loqlaq ‘Lan Petpet’ semasa menonton pasukan Hijau Kuning berhempas di Stadium Darul Aman pun rasanya tak seloqlaq kelaku depa.

Dia nu kata dia ni buat...!, dia ni tuduh dia nu la punca..!, hang tunjuk aku, aku tala kat hang..lepaih tu, pakat muncung sana..juih sini..!, Pantang silap sikit...kira nk selinap hang aku ja...tu la bangsa aku!..cemuih sungguh..!! Macamana la..nak boleh berkira sama…, orang lain yang kenyang, lepaih tu kira dok nak berdengki.., kata orang paw dia..paw apa?..dia yang sua..!

Yang perit tu dah la masyarakat celaru, pemimpin – pemimpin pulak dok lawan siku..Dato’ Sri Jean sauk siku kat dagu..!, Dato’ Ir Awi lonjak sambei junam siku kat daei...!. Depa dok sibuk menyiku hang aku tu kononnya nak bela rakyat, padahai rakyat dah tepenyek kena latam, yang sebenaqnya depa dok ketagih ‘janda benggali’ rupanya. Yang kita tak berkenan tu bukan apa, cerah pokok kekabu orang kampong depa ramu habuan nak buat bantai penyedap. Nak kira macamana tu awang oii...!

Dato’ Ir  Awi dengan Det Mengtadu, punya la melahaq kalah kerbau balaq, depa ’pejanda’ si gadis yang manis sampai jadi ’Benggali’ naik lunyai bantai kekabu...!, ’ghhh’...mana ada..!, muleh kat Dato Sri Jean jenuh bertungku la pulak, arang dapur dengan daun gelenggang orang kampong pulak jadi mangsa.

Uuiiihhh....mana ada jalan kalu lagu ini, sampai bila kami nak dok kena ’paw’ ( budak sg.pau... kaw2 punya paw..hangpa mau tau..!) orang kampong baguih punya dok kena santaw..ada hangpa kesah..?, ingat ka bila bertukaq ’Tok Laki’ , paling kurang  ”Benggali’  boleh berubah jadi ’keling’ pun kira sempoi la , kalau kut nak berubah jadi ’melayu’ balik tak dan dah..!

Sekaaliii..!,

’Tok Laki’ baru baka ’Tok Arab Badwi’ daaaa..!! Nasib ko la Tipah oii..!!!

No comments: