Entering 'HELANG' territory at your own risk.

'BACA-lah Dengan Nama Tuhanmu Yang Maha Tinggi..'

Allah s.w.t. berfirman mafhumnya: "Wahai orang yang beriman, bertakwalah kalian kepada Allah dengan sebenar -benar taqwa, dan janganlah kamu mati kecuali kamu dalam keadaan Muslim." ( Surah Ali 'Imran : 102 )


" JIHAD YANG PALING UTAMA IALAH (MENYAMPAI) KATA-KATA BENAR DIHADAPAN PEMIMPIN YANG MENYELEWENG ".
(Riwayat At-Turmizi & Ibnu Majah)


“Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang membuat zalim nanti kamu akan disambar oleh api neraka sedangkan kamu tiada sebarang penolong pun selain dari Allah. kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan”
(Surah Hud: 113)

"Manusia ketika di dunia semuanya tidur (lalai), bila mati baru mereka terjaga (tersedar)." ( Sayidina 'Ali r.a.)

"Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasullulah s.a.w. bersabda yang bermaksud; "Tuhan kita turun pada setiap malam ke langit dunia ketika tersisa sepertiga malam terakhir dan berfirman, 'Sesiapa yang berdoa kepada-Ku maka Aku memenuhinya. Sesiapa yang memohon kepada-Ku maka Aku akan memenuhinya. Sesiapa yang meminta ampun maka Aku mengampuninya.'"
( Hadis Qudsi Riwayat al-Bukhari, Muslim, AbuDaud dan lain-lain.)

Friday, October 29, 2010

AMALAN RIBA DALAM BAYARAN PINJAMAN PENGAJIAN YAYASAN ISLAM NEGERI KEDAH

Kamsani Al Zamakhsyari Assalamualaikum, saya merupakan peminjam pinjaman pengajian Yaysan Islam Negeri Kedah (YINK) sejak tahun 1999. Saya juga membayar pinjaman berkenaan kepada YINK setiap bulan dengan potongan RM245 sebagaimana dalam perjanjian. Namun begitu bayaran caj perkhidmatan yang dikenakan semakin ber' BUNGA' atau dengan kata lain terdapat unsur 'RIBA'.

Walaupun segala jumlah pembayaran telah ditentukan melalui perjanjian mahkamah, saya selaku rakyat Kedah injgin memhon kepada YB MB Kedah Ustaz Azizan agar memberikan perhatian yang serius dalam perkara ini dengan permohonan i agar dimansuhkan caj perkhidmatan yang berbentuk "BUNGA' kepada caj perkhidmatan yang dibenarkan menurut kehendak kaedah syariah islam.

Saya berharap agar YB MB Kedah dapat bertindak sesuatu dalam hal ini bagi mengelakkan sebarang dosa yang jelas kelihatan berlaku di sekeliling kita dan mudah-mudahan Allah akan memberkati kerajaan PR yang sedia ada dalam mentadbir negeri ini secara berkebajikan. Wassalam

2 comments:

soutulmujahid.com said...

mcm mana nak buat pinjaman ni? betoi ka ada riba?

Unknown said...

To Whom It May Concern

ATTN,

Are you in need of a loan or Investment funding ? we give out all kinds of loans with a very low interest rate of 2%. Contact SKY GROUP PLC For more info, Do contact him with your detailed loan proposal

TYPES OF LOANS.


Auto Loans
Mortgage loans
Business Loans
Personal Loans
Real Estate Loan.

REQUIRED INFO.

1.Full Name:
2.Loan Amount Needed:
3.Loan Duration:
4.Country:
5.Mobile No:

Contact Person:Mr. Paul Fredrick
Position: Manager
Email: skygroupplc@gmail.com
© 2017 SKY GROUP PLC