Entering 'HELANG' territory at your own risk.

'BACA-lah Dengan Nama Tuhanmu Yang Maha Tinggi..'

Allah s.w.t. berfirman mafhumnya: "Wahai orang yang beriman, bertakwalah kalian kepada Allah dengan sebenar -benar taqwa, dan janganlah kamu mati kecuali kamu dalam keadaan Muslim." ( Surah Ali 'Imran : 102 )


" JIHAD YANG PALING UTAMA IALAH (MENYAMPAI) KATA-KATA BENAR DIHADAPAN PEMIMPIN YANG MENYELEWENG ".
(Riwayat At-Turmizi & Ibnu Majah)


“Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang membuat zalim nanti kamu akan disambar oleh api neraka sedangkan kamu tiada sebarang penolong pun selain dari Allah. kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan”
(Surah Hud: 113)

"Manusia ketika di dunia semuanya tidur (lalai), bila mati baru mereka terjaga (tersedar)." ( Sayidina 'Ali r.a.)

"Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasullulah s.a.w. bersabda yang bermaksud; "Tuhan kita turun pada setiap malam ke langit dunia ketika tersisa sepertiga malam terakhir dan berfirman, 'Sesiapa yang berdoa kepada-Ku maka Aku memenuhinya. Sesiapa yang memohon kepada-Ku maka Aku akan memenuhinya. Sesiapa yang meminta ampun maka Aku mengampuninya.'"
( Hadis Qudsi Riwayat al-Bukhari, Muslim, AbuDaud dan lain-lain.)

Saturday, May 26, 2012

Fikir-fikirkan lah...

Harus ada daya pengikut yang baik.
CIKGU SIDEK BABA
24 Mei 2012(Sinar Harian)

Pemimpin lazimnya mempunyai pengikut. Pengikut terbina watak dan ketaatannya atas asas selagi kepimpinan itu benar dan memiliki integriti.

Konsep taat sifatnya tidak melulu atau tidak bersyarat. Kepatuhan dan ketaatan hanya menjadi suatu kenyataan sekiranya daya kepimpinan ketua menjadi sumber teladan dan ikutan.

Daya kepimpinan Rasulullah SAW sering menjadikan dirinya contoh dalam apa perkara pun.

 Ia menyebabkan para sahabat memiliki sifat taat yang tinggi. Saidina Abu Bakar umpamanya mempunyai darjah kepatuhan yang tinggi terhadap Rasulullah dan tidak hairanlah pengganti Rasulullah ialah Abu Bakar.

Abu Bakar memiliki kualiti orang yang benar lagi membenarkan.

Peristiwa Isra’ dan Mi’raj dibenarkan oleh Abu Bakar terhadap pengalaman Baginda itu. Rakan hijrah al Rasul dari Mekah ke Madinah juga Abu Bakar.

Ia amat signifikan untuk diteliti bahawa ketaatan dalam kepimpinan dan kepengikutan berasaskan kebenaran. Sekiranya pemimpin tidak lagi memperjuangkan kebenaran atau hak ia tidak wajar ditaati.

Kepengikutan yang baik adalah suatu amanah. Di samping ia memiliki asas sami’ na wa atakna - patuh dan taat pengikut juga harus mempunyai ilmu dan maklumat dan daya penilaian yang baik supaya kepatuhan terhadap pemimpin tidak berlaku secara melulu.

Sekiranya pemimpin  memperjuangkan kemungkaran ia tidak wajar dipatuhi. Kepengikutan yang baik adalah pengikut yang peka terhadap senario dan perkembangan.
Kepimpinan Islam adalah kepimpinan yang memiliki wibawa memahami idealisme dan realiti serta harus bijak memberikan keseimbangan supaya cita-cita besar Islam dapat dilaksanakan dengan bijaksana.

Kepimpinan bijaksana sentiasa menekankan kepentingan ukhuwah sesama warga umat. Kalau ada perbezaan pendapat dan pendirian ia diselesaikan dalam suasana mahabbah dan berlapang dada.

Tradisi muzakarah sentiasa menjadi landasan penyelesaian masalah. Rasa dendam kesumat dan kebencian tidak dijadikan pedoman yang kekal.

Maslahah membangunkan umat menjadi sesuatu yang amat penting.

Pengikut yang baik adalah pengikut yang bijak mengimbangi tindak tanduk pemimpin. Pengikut mempunyai hak untuk memberi teguran dan pandangan dengan adab kepada pemimpin mengikut saluran yang betul.

Sistem syura dalam tradisi Islam mengambil kira pandangan yang terbaik dan bijaksana tidak saja sesama warga pemimpin, tetapi juga harus peka dengan pandangan pengikut.

Kepengikutan harus menjadi check and balance atau tenaga pengimbang terhadap daya kepimpinan.


Daya kepimpinan yang baik, terbuka dan cenderung melakukan kemakrufan harus dibantu dengan rasa taat yang tinggi dan pengorbanan seimbang.

Kepimpinan yang ingin melakukan monopoli dalam membuat keputusan dan tindakan bakal membawa jamaah atau organisasi kepada konflik.

Apalagi kepimpinan sesuatu jamaah yang mendidik pengikutnya menjadi taksub, tidak terbuka terhadap  perbezaan dan buruk sangka terhadap yang lain boleh menyebabkan sikap permusuhan dan kebencian yang panjang terjadi.

Ia bakal merugikan kepentingan umat secara keseluruhan. Sebab itu para pengikut yang baik harus waspada dengan gelagat pemimpin.

Pemimpin patut disokong ialah yang berjiwa besar untuk menyatukan umat dan sentiasa bijaksana membaca senario dan sentiasa meletakkan asas ukhuwah dan maslahah sebagai pertimbangan terbaik.

Pendekatan emosional dengan retorik berapi-rapi dan bahasa gelar yang memedihkan bukanlah jawapan terbaik dalam dakwah dan tarbiah.

Keupayaan melakukan  kebijaksanaan dengan memahami mad’u atau sasaran, kebaikan pekerti yang dimiliki untuk dijadikan teladan dan kehebatan berhujah serta mampu memberi keyakinan terhadap sasaran adalah jalan terbaik bagaimana cetusan
kesedaran boleh terjadi (Surah An Nahl ayat 125).

Amat penting pemimpin dan pengikut memiliki suatu simbiosis dan bersifat saling melengkapi. Pemimpin membuat keputusan dan tindakan yang terbaik.

Pengikut wajib patuh dengannya, cara begini akan membawa kebaikan kepada jamaah, organisasi dan juga kepentingan ummah.

Tetapi apabila didapati kepimpinan melakukan penyimpangan, gelagat dan keputusan yang diambil boleh membawa jamaah dan umat dalam keadaan krisis, maka pengikut harus bersedia tampil memperbetulkan keadaan supaya maslahah umat dijadikan perkara utama.

No comments: