Entering 'HELANG' territory at your own risk.

'BACA-lah Dengan Nama Tuhanmu Yang Maha Tinggi..'

Allah s.w.t. berfirman mafhumnya: "Wahai orang yang beriman, bertakwalah kalian kepada Allah dengan sebenar -benar taqwa, dan janganlah kamu mati kecuali kamu dalam keadaan Muslim." ( Surah Ali 'Imran : 102 )


" JIHAD YANG PALING UTAMA IALAH (MENYAMPAI) KATA-KATA BENAR DIHADAPAN PEMIMPIN YANG MENYELEWENG ".
(Riwayat At-Turmizi & Ibnu Majah)


“Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang membuat zalim nanti kamu akan disambar oleh api neraka sedangkan kamu tiada sebarang penolong pun selain dari Allah. kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan”
(Surah Hud: 113)

"Manusia ketika di dunia semuanya tidur (lalai), bila mati baru mereka terjaga (tersedar)." ( Sayidina 'Ali r.a.)

"Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasullulah s.a.w. bersabda yang bermaksud; "Tuhan kita turun pada setiap malam ke langit dunia ketika tersisa sepertiga malam terakhir dan berfirman, 'Sesiapa yang berdoa kepada-Ku maka Aku memenuhinya. Sesiapa yang memohon kepada-Ku maka Aku akan memenuhinya. Sesiapa yang meminta ampun maka Aku mengampuninya.'"
( Hadis Qudsi Riwayat al-Bukhari, Muslim, AbuDaud dan lain-lain.)

Sunday, May 13, 2012

Ribut Dalam Cawan PAS Kedah: Milo atau Kopi.


Kehadiran lembaran ini di khalayak pasti mengundang persepsi yang cenderung menyatakan tindakan penulis hanya cuba untuk menimbuk keladak diperut ‘cawan’ yang akan kembali mengeruhkan air.

Minta maaf la..

Ya, itu jawapan dari penulis, kerana penulis melihat yang berkocak didalam cawan adalah air ‘milo’ bukannya ‘kopi’ yang mungkin dilihat oleh beberapa pasang mata yang lain.

Rasanya tak perlu untuk penulis menerangkan akan berapa ketaranya perbezaan antara air ‘milo’ dan ‘kopi’ secara kondusi. Bagi penulis kedua-dua air itu sedap dan menjadi ’favourite’, namun hanya dari segi kesesuaiaan menikmatinya ujud perbezaan pada ketika dan acara, biasanya bergantung keperluan mengikut persekitaran dan citarasa semasa. ’Milo’ menjadi pilihan dikala sedang aktif manakala ’kopi’ lebih ditagihi tatkala ingin bersantai.

Kelazimannya, ’Milo’ dikaitkan dengan ’gerak aktif’ yang mengarah kepada sesuatu penambah-baikan atau pencapaian. ’Kopi’ pula lebih sinonim dengan ’aksi santai’ yang bercorak damai atau statik. Secara umum kedua-duanya mempunyai satu persamaan iaitu ’susah lena’ selepas dinikmati.

Apa yang penting kedua-dua minuman harus dihirup dengan kaedah yang sedikit berbeza seperti mana kelazimannya, ’Milo’ memerlukan sudu sentiasa didalam cawan berbanding ’kopi’. Kenikmatan menghirup ’Milo’ lebih enak sekiranya sering di’kacau’.

Dan yang paling utama ialah selain kenikmatan samada ’Milo’ atau ’Kopi’ yang dihirup menepati citarasa, semestinya ransangan dan kesan ’kondusi nutrisi’ perlu jelas terhasil dan dimanfaati sebagaimana yang dihajati. Dengan izin Allah SWT.

Begitu-lah ’metafora’ (penulis pelajari istilah ini daripada seorang sahabat) ”Ribut didalam cawan” pada tafsiran kudus penulis.

No comments: