Entering 'HELANG' territory at your own risk.

'BACA-lah Dengan Nama Tuhanmu Yang Maha Tinggi..'

Allah s.w.t. berfirman mafhumnya: "Wahai orang yang beriman, bertakwalah kalian kepada Allah dengan sebenar -benar taqwa, dan janganlah kamu mati kecuali kamu dalam keadaan Muslim." ( Surah Ali 'Imran : 102 )


" JIHAD YANG PALING UTAMA IALAH (MENYAMPAI) KATA-KATA BENAR DIHADAPAN PEMIMPIN YANG MENYELEWENG ".
(Riwayat At-Turmizi & Ibnu Majah)


“Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang membuat zalim nanti kamu akan disambar oleh api neraka sedangkan kamu tiada sebarang penolong pun selain dari Allah. kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan”
(Surah Hud: 113)

"Manusia ketika di dunia semuanya tidur (lalai), bila mati baru mereka terjaga (tersedar)." ( Sayidina 'Ali r.a.)

"Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasullulah s.a.w. bersabda yang bermaksud; "Tuhan kita turun pada setiap malam ke langit dunia ketika tersisa sepertiga malam terakhir dan berfirman, 'Sesiapa yang berdoa kepada-Ku maka Aku memenuhinya. Sesiapa yang memohon kepada-Ku maka Aku akan memenuhinya. Sesiapa yang meminta ampun maka Aku mengampuninya.'"
( Hadis Qudsi Riwayat al-Bukhari, Muslim, AbuDaud dan lain-lain.)

Wednesday, September 15, 2010

SADA menjejaskan kemeriahan Eidulfitri.

Kerajaan Negeri dan SADA perlu memohon maaf kepada seluruh rakyat Kedah khasnya umat Islam yang telah terjejas kemeriahan Eidulfitri yang sedang diraikan. Kelalaian dan kelemahan yang ditunjukkan amat mengecewakan. Kajian semula perlu segera diadakan

Rakyat memahami akan kesulitan dari kerja-kerja menaik-taraf infrastruktur bekalan air yang harus diterima demi keselesaan di masa depan. Apa yang dikesalkan, bagaimana ’kesulitan’ diuruskan agar tidak menyebabkan kehidupan seharian rakyat dan pembangunan terjejas dengan teruk.

Perancangan kerja yang baik dengan mengambil kira persekitaran dan rutin aktiviti seharian, amat membantu agar kejadian pada sambutan Eidulfitri kali ini tidak berlaku.

Kesulitan yang dihadapi mungkin remeh di hari – hari biasa, tetapi apabila berlaku semasa sambutan perayaan utama, ianya bagaikan ledakan gunung berapi di dada- dada rakyat yang sudah sedia bergelegak dek asakan berbagai karenah di musim perayaan.

Paling tidak, jika perancangan operasi benar - benar dilakukan dengan baik berdasar urus-tadbir korporat, notis atau pemakluman awal kepada rakyat berkenaan gangguan dan kesulitan perkhidmatan semestinya dihebahkan sebagaimana lazim dilakukan oleh ’Customer Service and Public Relation Department’ mana-mana intitusi korporat.

Amalan dan keujudan ’department’ ini sangat signifikan untuk penilaian tahap kecekapan pengurusan operasi korporat. Apakah ujud ’department’ ini dalam struktur SADA?, jika ujud, adakah individu yang mengendali benar-benar berkelayakan?.


II.


SADA ( Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd.) yang dimiliki sepenuhnya oleh Perbadanan Menteri Besar Kedah (PMBKed), ketrampilan nya adalah penanda aras kepada tahap kemampuan sebenar Pakatan Rakyat Negeri Kedah pimpinan PAS untuk memahami, merancang, merangka dasar dan polisi serta keupayaan mengemudi jentera pentadbiran melaksanakan dasar dan polisi Kerajaan Negeri yang lahir dari aspirasi gagasan Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua.

Semenjak mula dimasyurkan untuk mengambilalih pengurusan bekalan air secara korporat daripada Jabatan Kerja Air (JKA), beberapa tanggapan yang mengeliru disuarakan oleh beberapa pihak yang mengikuti perkembangan proses penubuhan dan perjalanan SADA samada dari sudut kemantapan struktur dan system urus-tadbir organisasi atau pun dari sudut ‘political maneuvering exercise’.


1. Dengan dimiliki sepenuhnya oleh PMBKed, memperlihatkan SADA lahir dari percaturan politik sebagai satu ’instrument’. Peranan nya akan kuat dipengaruhi oleh kepentingan ’survival’ kekuasaan politik berbanding kepentingan awam. Secara tidak langsung kepentingan awam telah dijadikan ‘pertaruhan’ di gelanggang politik kepartian.

2. SADA adalah sebuah agensi yang dilantik untuk melaksanakan polisi kerajaan dibawah rancangan tranformasi pengurusan bekalan air daripada urus-tadbir awam kepada urus-tadbir korporat sepenuhnya. Program yang boleh dikatakan agak ketinggalan berbanding negeri jiran yang memperolehi sebahagian besar sumber air mentah dari Kedah. Pulau Pinang ialah negeri yang mempelopori program tranformasi bekalan air dengan jayanya dan dijadikan model dan rujukan oleh negeri-negeri lain yang telah mendahului Kedah dalam pelaksanaan program tranformasi ini.

3. Perlantikan individu untuk mengisi jawatan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), jawatan terpenting dalam organisasi korporat penting dan bernilai tinggi seperti SADA dilihat agak janggal daripada amalan urus-tadbir korporat yang diiktiraf dan lazim diamalkan. Dato’ Azmi Din yang berpengalaman luas dalam urus-tadbir awam dilantik untuk mengisi jawatan ‘peneraju’ urus-tadbir korporat, tentunya menimbulkan persoalan dan keraguan serta rasional criteria pemilihan yang diguna pakai. Negeri-negeri yang telah melaksanakan program ini dengan berjaya telah melantik CEO dari kalangan individu yang berpengalaman luas dalam urus-tadbir korporat atau jurutera profeisional dalam bidang berkaitan.

Dengan mengambil-kira faktor-faktor diatas serta kejadian semasa, sukar untuk membayangkan SADA akan muncul berjaya sebagaimana negeri-negeri yang lain dalam masa terdekat ini.

Berapa lama rakyat Kedah harus mengharungi kehidupan seharian dengan kesulitan hasil dari ketidakcekapan ’Penguasa Negeri’ mengurus-tadbir kebajikan rakyat dan pembangunan negeri?

Bila kah tahap sosio-ekonomi negeri Kedah dapat dipertingkatkan untuk menjamin keselesaan dan kemajuan taraf hidup rakyat.

Berapa banyak lagi dana kerajaan akan lebur untuk membiayai pengurusan bekalan air negeri dan berupayakah untuk memberikan pulangan yang setimpal dengan pelaburan yang dilakukan?.

No comments: